V této sekci mapujeme vývoj, důvody, důsledky a snahy o řešení bytové nouze v porevoluční České republice do poloviny roku 2017. Aktualizovanou časovou osu s vývojem zákona o sociálním bydlení naleznete na této stránce Platformy pro sociální bydlní.
Cesta k zákonu
Další vývoj
Pro sledování současného vývoje sledujte facebook Platformy pro sociální bydlení nebo její internetové stránky.
Zákon napotřetí neprošel prvním čtením. Pro toto volební období je mu konec
Při posledním zasedání opozice (TOP09 a ODS) zablokovala i jeho pouhé projednání, a podobně ho zablokovala i dnes. Tentokrát v podání Zbyňka Stanjury z ODS, který, již z minula prověřenou taktikou, ohlásil přestávku klubu na téměř dvě hodiny a zákon v podvečer jednání smetl ze stolu. ODS tak zasadila zákonu o sociálním bydlení pomyslný poslední hřebíček do rakve. Tím, že byl zákon připraven se sedmiměsičním zpožděním, dovolily koaliční strany opozici zákon zablokovat velmi jednoduše.
Vláda projedná Zákon o sociálním bydlení.
Server Info.cz publikuje článek o bytové politice města Kladna. Vyplývá z něj, že ředitel Svazu měst a obcí Dan Jiránek se coby primátor Kladna podílel na problematickém využívání evropských dotací pro zlepšování situace deprivovaných lokalit a nepřímo je
Jiránek naopak svůj tehdejší způsob obhajuje a trvá na tom, že obce vědí nejlépe, koho v bydlení podporovat,a koho ne. Celý článek ZDE.
Prezident Miloš Zeman jednal s Ministrem pro lidská práva Janem Chvojkou o sociálním bydlení. Prezident podporuje širší koncept cílové skupiny zákona.
Více info zde ZDE.
Zvláštní ad hoc komise Legislativní rady vlády ČR posílá stanovisko k návrhu zákona o sociálním bydlení. Komise má k zákonu řadu věcných komentářů a námětů pro vyjasnění.
Zákon má být dopracován a předložen vládě 8. 3. 2017 Stanovisko LRV ZDE.
Ministryně Šlechtová spolupodepisuje zákon s výhradami ohledně velikosti cílové skupiny a absence povinnosti sociální práce pro všechny klienty systému sociálního bydlení.
Ministryně kritizuje cílovou skupinu zákona jako příliš širokou, nicméně velikost cílové skupiny přesně odpovídá vymezení, které schválila vláda v říjnu 2015 v Koncepci sociálního bydlení. Vedle toho požaduje ministryně, aby sociální bydlení bylo nabízeno pouze osobám, které budou současně povinně čerpat sociální práci.
Ministryně Marksová s více než půlročním zpožděním předkládá legislativní radě vlády k posouzení návrh zákona o sociálním bydlení.
Plný návrh zákona z 2. 2. 2017 je k dispozici ZDE. Iniciativa Mít svůj domov upozorňuje, že návrh zákona splňuje 5 a jen částečně naplňuje 3 z celkových 15 zásad dobrého systému sociálního bydlení. Zákon zároveň nesplňuje ani 2 ze 4 podmínek, kterými podmínila svoji podporu návrhu Platforma pro sociální bydlení v dopise adresovaném ministryni práce a sociálních věcí. Stanovisko Iniciativy ZDE.
Iniciativa Mít svůj domov svolává demonstraci, aby vládním stranám připomněla, že mají poslední možnost nastartovat legislativní proces. Ministryně Šlechtová na demonstraci slíbila, že zákon s výhradami spolupodepíše.
MPSV a MMR se dále přou o podobu zákona. Za KDU-ČSL se účastní vyjednávání ředitel Organizačně-správního institutu Jan Pummer, který podmiňuje podporu zákona o sociálním bydlení schválením úvěrů pro dostupné bydlení
Překvapivým oponentem sociálního bydlení se tak stala KDU-ČSL. Organizačně-správní institut se chce zabývat poskytováním nízkoúročených úvěrů pro obce na výstavbu tzv. dostupného bydlení. „Dostupné bydlení, který nabídne především mladým lidem s nejistým zaměstnáním a seniorům s příjmem ve výši, která jim neumožňuje splácet komerční úvěr, příležitost pořídit si důstojné bydlení za výhodných a dlouhodobě udržitelných podmínek.“ (ZDE) Takový systém ale neřeší situaci většiny z 200 000 lidí v bytové nouzi.
Ministryně Marksová ustupuje koaličním partnerům a ruší návrh na zřízení úřadu, který měl mít na starosti administraci dostupného bydlení.
Ministryně Šlechtová tak docílila, že agendu přebere Státní fond rozvoje bydlení při MMR a návrh jí tak přestal vadit. V návrhu zákona se prakticky nic nemění.
MPSV rozesílá po 4 měsících nový návrh Zákona o sociálním bydlení po vypořádání připomínek meziresortního připomínkového řízení. Návrh má podobně kontroverzní účinnost, jako prosincový návrh.
Návrh je dostupný ZDE.
Iniciativa Mít svůj domov zahajuje svou kampaň a vyzývá vládu ČR, aby schválila zákon o sociálním bydlení do konce ledna 2017.
K Iniciativě se postupně přidává na 111 neziskových organizací a vzdělávacích institucí a tisíce lidí formou petice.
Začíná kampaň ANO, KDU-ČSL, TOP 09 a ODS proti zákonu o sociálním bydlení. Hlavní argumenty tato protikampaň přebírá od lobbistů z Občanského sdružení majitelů domů a bytů a od družstevníka Ivana Přikryla. Poslankyně Radka Maxová pravděpodobně šíří mezi o
4. ledna 2017: Poslankyně Kohoutová (ODS) kritizuje návrh zákona o sociálním bydlení z 23. 12., který zatím měli k dispozici pouze spolugestoři (MMR a MLP) a koaliční experti (Radka Maxová a Jan Bartošek). Kohoutová kritizuje zřizování nového státního úřadu.
6. ledna 2017: Ministryně Šlechtová se silně ohrazuje proti návrhu Zákona o sociálním bydlení z 23. 12. 2016. Jako první argument uvádí, že MPSV nerespektovalo „dalších resortů a klíčových institucí jako např. Občanského sdružení majitelů domů v ČR, z.s. (OMSD), nebo Svazu českých a moravských bytových družstev“. Ministryně přímo přiznává, že proti zákonu vystupuje na popud lobbystických skupin: „MPSV nevzalo v úvahu připomínky odborné veřejnosti, která se s překvapením nyní obrací na MMR a žádá nás o zastavení tohoto nekonzistentního rozjetého vlaku.“ O lobbystickém propojení OSMD a MMR.
7. ledna 2017: Poslanec Jan Bartošek (KDU-ČSL) publikuje na svém facebookovém profilu kritiku zákona o sociálním bydlení: „Odmítám, aby stát rozdával byty. Každý, kdo má zkušenosti s placením nájmu nebo hypotéky, ví, že bydlení je nákladná a zásluhová věc.“
7. ledna 2017: Jiří Paroubek zveřejňuje na blogu vasevec.cz kritiku návrhu zákona o sociálním bydlení, hlavně vytvoření nového úřadu. V článku používá argumentaci zástupce bytových družstev Ivana Přikryla a přímo zmiňuje, že Přikryl je největším expertem na dané téma a ministryně Marksová by ho měla angažovat. Přikryl chce očividně připravovat za ČSSD zákon o sociálním bydlení a nabízí se prostřednictvím Paroubka.
9. ledna 2017: Poslankyně ANO Radka Maxová v Právu kritizuje návrh zákona. Po vzoru lobbisty Šimečka z Občanského sdružení majitelů domů a bytů požaduje, aby se sociální bydlení vztahovalo pouze na lidi, kteří se dostali nezaviněně do bytové nouze. Uvádí dva hlavní argumenty proti zákonu: 1) není fér, aby lidé, kteří pracují, dopláceli na bydlení lidem, kteří „nepracují, neodvádějí pojistné, dluží na nájemném apod.“, 2) zřízení nového úřadu by bylo přehnaně drahé a centralizovaný úřad by měl oproti obcím příliš velkou moc. Navrhuje, že ANO by nemělo dodržet své předvolební sliby a stávající vláda by neměla přijímat zákon o sociálním bydlení.
Platforma pro sociální bydlení se v dopise premiérovi a ministryni Marksové ostře vyhraňuje proti prosincovému návrhu zákona.
Tzv. kompromisní návrh splňuje z 15 bodů dobrého zákona pouze 6. Vedle toho návrh přestupuje 4 ze 6 „red lines“, které Platforma pro sociální bydlení definovala jako nepodkročitelné minimum. Platforma pro sociální bydlení se obává, že by se situace lidí v bytové nouzi by se mohla v případě přijetí zákona zhoršit. Celý návrh ZDE, stanovisko Platformy ZDE.
Ministryně Marksová ustupuje Svazu měst a obcí a odstraňuje z návrhu zákona jakékoliv sankce při neplnění povinnosti ze strany obcí.
„Společně s náměstkyní Dostálovou (MMR) se nám daří blokovat, co připravuje MPSV.“
Prohlašuje poslankyně Hnutí ANO Radka Maxová na semináři o sociálním bydlení v poslanecké sněmovně.
Je připraveno paragrafové znění Zákona o sociálním bydlení
K nahlédnutí zde. Platforma pro sociální bydlení a další organizace jako například Armáda spásy k jeho podobě s výhradami zaujímá kladné stanovisko.
Probíhá příprava paragrafového znění Zákona o sociálním bydlení. MMR přípravu bojkotuje.
Zástupkyně Odboru bytové politiky MMR uvádí, že MMR má výhrady k financování systému a současně jim chybí hlavní komponent sociálního bydlení, což je sociální práce. Tím se MMR distancuje od celkové koncepce Zákona o sociálním bydlení, který předpokládá poskytnutí bydlení a ne pouze sociální práce.
Koncepce sociálního bydlení ČR do roku 2025 je schválena vládou
Návrh obsahuje zřízení tří stupňů bydlení pro potřebné - krizové bydlení, sociální byty a dostupné byty. Na základě schválené koncepce má připravit ministerstvo práce a sociálních věcí návrh zákona.
Výzva vládě. Na tisíc odborníků a zástupců široké veřejnosti s domovem i bez domova vyzývá premiéra Sobotku, aby zajistil co nejrychlejší projednání Koncepce sociálního bydlení a přípravu Zákona o sociálním bydlení
Signatáři v prohlášení premiérovi připomněli, že Česká republika v současné chvíli selhává ve snižování počtu lidí, kteří se dostávají do bezdomovectví, i otevírání cest zpět do běžného života. A především mu připomíná skutečnost, že se Vláda ve svém programovém prohlášení zavázala, že přijme zákon o sociálním bydlení, kterému se v té době dostatečně nevěnovala. Vyzvala proto vládu, aby na daném řešení začala pracovat. Chtěli, (1) aby řešení nebylo postaveno na ubytovnách, ale pouze na bytech; (2) stanovit, že cílem systému sociálního bydlení je ukončování bezdomovectví, popřípadě ustavit, aby v případě, že se někdo do bezdomovectví dostane, šlo o velmi krátkou epizodu, a tato epizoda se neopakovala; (3) aby stát obcím ukládal povinnost zjišťovat na základě jednotné metodiky na svém území potřebu sociálního bydlení a garantovat kapacitu sociálního bydlení.
Svaz měst a obcí společně s majiteli nemovitostí se staví proti Koncepci sociálního bydlení
V důsledku tzv. Stanjurova přílepku k novele Zákona o pomoci v hmotné nouzi hrozí vystěhování několika tisícům lidí z ubytoven.
Komise složené ze zástupců resortů, organizací a odborníků připravují Koncepci sociálního bydlení ČR do roku 2025
Ministryně MMR Věra Jourová (ANO) předává gesci při přípravě zákona MPSV
Podle Věry Jourové se MMR vzdalo hlavní gesce za přípravu zákona, protože problematice vyloučení z bydlení MPSV rozumí lépe. MMR by tak mělo sloužit jako servisní strana pro expertní návrhy MPSV, kdy bude řídit dotační systémy pro podporu výstavby, rekonstrukce a pořizování sociálního bydlení. Věra Jourová však záhy odchází na post eurokomisařky a na její místo se dostává Karla Šlechtová. MMR později uvede, že předalo MPSV zákon do gesce, protože sociální bydlení je hlavně otázkou sociální práce. Proti tomuto pojetí se silně staví Platforma pro sociální bydlení – samotná sociální práce nedokáže lidem zajistit byt – sociální bydlení je podpora bydlení, to znamená podpora nabídky bytů.
Hnutí ANO po volbách prosazuje do koaliční smlouvy závazek připravit Zákon o sociálním bydlení
Koaliční strany ve smlouvě slibují: “Prosadíme zákon o sociálním bydlení, který definuje standard sociálního bytu a vymezí osoby, které na něj mají při plnění stanovených podmínek nárok. Zamezíme obchodu s chudobou, který spočívá v pronajímání předražených ubytoven hrazených ze sociálních dávek na bydlení.” Programové prohlášení vlády pak uvádí: “Vláda také připraví nový zákon o sociálním bydlení, který bude definovat standard sociálního bytu a vymezí osoby v bytové nouzi, které na něj mají při splnění stanovených podmínek nárok.”
Volby. Všechny budoucí koaliční strany se před volbami shodují na nutnosti přijetí Zákona o sociálním bydlení.
Vznik specifického zákona, který řešil oblast sociálního bydlení, podporují všechny vládní strany, ANO, ČSSD i KDU-ČSL. Shoda panuje i na tom, že klíčovou roli v systému sociálního bydlení by měly hrát obce.
Vzniká Platforma pro sociální bydlení, jejímž cílem je prosadit zákon o sociálním bydlení
MMR a MPSV připravuje za zavřenými dveřmi „Komplexní řešení sociálního bydlení“. MMR nechce Zákon o sociálním bydlení.
Náměstek ministerstva pro místní rozvoj Miroslav Kalous (ODS) veřejně tvrdí, že lidé jsou na ubytovnách proto, že tam chtějí být. Podle něj je tedy třeba podporovat rekonstrukce a stavby nových ubytoven. Jako jeden z hlavních analytických podkladů pro tvorbu komplexního řešení sociálního bydlení má být použita účelově vytvořená studie, která tvrdí, že ubytovny jsou dobrým dlouhodobým bydlením pro rodiny s dětmi. Studie je založena na rozhovorech se šesti majiteli a provozovateli ubytoven. Studie a později i celá koncepce jsou příkře odmítnuty akademickou a odbornou veřejností, i Evropskou organizací FEANTSA.
Z ubytovny nevede cesta zpět. Počet příjemců doplatku na bydlení v jiných prostorech, než jsou byty, se ztrojnásobil
V důsledku deregulace nájemného se zvyšuje o 63 000 počet osob s podílem nákladů na bydlení na příjmech nad 40 %
MMR v roce 2008 argumentovalo, že nejdříve je třeba dokončit deregulaci nájemného, a až potom bude jasné, zda je sociální bydlení vůbec třeba. Mezi roky 2009 – 2013 vzrostl počet domácností bydlících v nájemních bytech s podílem nákladů na bydlení na příjmech přesahujícím hranici 40 % o 63 tis., tj. o 29,9 % (KPMG, 2011).
Namísto Zákona o sociálním bydlení MMR předkládá tzv. Čunkovu Koncepci. Ta je velmi úzce zaměřená a kastuje osoby v bytové nouzi.
„Návrh koncepce přístupu státu k řešení problémů Deprivovaných částí měst obývaných převážně občany romského etnika“ předpokládal místo Zákona o sociálním bydlení kompenzaci části nákladů vlastníkům bytových domů, kteří nabídnou některé byty k využití pro sociální bydlení. Šlo zřejmě o první (porevoluční) vládní materiál, ve kterém se znovu objevila myšlenka kategorizace cílové skupiny podle „sociální úrovně rodin“, resp. podle toho „do jaké míry [jsou rodiny] závislé na odborné pomoci sociálních pracovníků“. Proti materiálu se zvedla vlna kritiky, později byl opuštěn s odchodem Jiřiho Čunka z postu ministra.
Ministerstvo pro místní rozvoj odmítá přípravu Zákona o sociálním bydlení
Jako důvod pro zrušení ministerstvo uvedlo připravovanou deregulací nájemného a úpravou občansko-právních vztahů, od nichž se očekávala zásadní změna podmínek v oblasti bydlení. Navrhovanou právní regulaci v situaci „ještě částečně deformovaného sociálně-ekonomického prostředí“ ministerstvo nepovažovalo za dostatečně pružnou. MMR tak doporučilo zrušit plnění daného programového cíle vlády, zákona o sociálním bydlení, k čemuž došlo v květnu 2008.
Svaz měst a obcí a MV odmítají povinnost obcí řešit sociální bydlení v rámci zákona o sociálním bydlení
Oba subjekty odmítly představu, že by obce řešily problematiku sociálního bydlení v přenesené i v samostatné působnosti. A to i přes to, že by vynaložené náklady v přenesené působnosti byly obcím hrazeny státem.
Zákon o sociálním bydlení, který zvýší odpovědnost obcí, je závazným legislativním úkolem vlády Mirka Topolánka
Jedním z programových cílů vlády bylo „Zpřesnit definici a vymezení podpory v oblasti SB a rozšíření finanční podpory obcí v oblasti SB s důrazem na odpovědnost obcí“, návrh zákona měl být pod taktovkou Ministerstva pro místní rozvoj připraven do února 2009. To se ale nestalo.
Postupná deregulace nájemného
A s tím související nárůst nájemného pro staré nájemní smlouvy, nárůst počtu osob s nárokem na příspěvek na bydlení, ekonomická zranitelnost více domácností.
Ombudsman Otakar Motejl na základě problémů občanů každý rok upozorňuje na potřebnost Zákona o sociálním bydlení.
Podle ombudsmana Koncepce bytové politiky na léta 2005 – 2010, schválená vládou, neřešila adekvátně otázku bydlení sociálně ohrožených částí populace. Ombudsman proto vyjádřil názor, že je potřeba schválit zákon o sociálním bydlení, který by systematicky a zcela jasně v oblasti bytové politiky vymezil postavení státu a obcí, stanovil jejich povinnosti, určil minimální standard bydlení, stanovil nutnost tvorby bytového fondu pro účely SB a vyřešil vazby na související právní předpisy.
Formování nového dávkového systému, vznikl příspěvek na bydlení.
Z privatizace obecních bytů jsou vyloučeny desítky tisíc osob
„Obce vyloučily z možnosti účasti na privatizaci tři kategorie uživatelů bytů: ty, kteří nemohli doložit nájemní vztah písemnou smlouvou, tzv. „neplatiče“ (zpravidla bez ohledu na výši dluhu) a konečně ty, kteří si nebyli schopni opatřit sumu, řádově desetitisíce korun, na zaplacení první splátky.“ Negativní dopady jsou: „vyloučení z privatizace, změna pronajímatele ze subjektu s možnými sociálními závazky, resp. ohledy (obce), v subjekt ryze soukromý (např. družstvo vlastníků) a velmi podstatný nepřímý dopad - ochromení možnosti obcí poskytovat sociální bydlení.“ (Baršová 2001)
V restitucích se původním vlastníkům vrací 7 % bytového fondu v ČR. Stát bezúplatně převádí na obce stovky tisíc bytů. Obce je později z více než 80 % privatizují a výdělek neinvestují zpět do bydlení.
Do konce roku 1993 byla ukončena většina restitucí. Původním vlastníkům (či jejich dědicům) bylo navráceno přibližně 7 % z celkového množství bytů v ČR. Restituce dopadly často negativně na nájemníky v navrácených bytových domech. Nájemné sice bylo nadále regulované, vlastníci – zvláště v potenciálně lukrativních lokalitách – ale měli zájem na tom, aby svůj znovunabytý majetek mohli pronajímat za tržní nájemné, proto místo původních bytů „regulovaným“ nájemníkům poskytovali náhradní bydlení (často horší kvality). Od 1.1. 1992 nemají stát ani obce dále povinnost zajistit dostatečnou nabídku (sociálních) bytů. Velká část bytů v majetku obce byla ve špatném stavu, a regulace nájemného obcím znemožňovala investovat do oprav. Obce se tak rozhodly pro privatizaci bytů. Až na výjimky nebyly prostředky utržené při privatizaci reinvestovány do obecních bytových fondů (do oprav bytů, jež si obce ponechaly). Od r. 2010 podíl obecního bydlení dále klesal pod 10 % z celkového počtu bytů.